Grotten en Bat Exodus excursie - Reisverslag uit Long Terawan, Maleisië van Anique Lauwerijssen - WaarBenJij.nu Grotten en Bat Exodus excursie - Reisverslag uit Long Terawan, Maleisië van Anique Lauwerijssen - WaarBenJij.nu

Grotten en Bat Exodus excursie

Blijf op de hoogte en volg Anique

24 Augustus 2016 | Maleisië, Long Terawan

Dinsdag 23 augustus. Vandaag geen verslag van onze vaste schrijfster. Die is aan het eind van de dag ziek geworden. Waarschijnlijk van de warmte en de inspanning. Is Floor net weer helemaal opgeknapt, begint Anique.... Maar goed, vandaag best wel een zware dag gehad. Half acht opgestaan, aangekleed, ontbeten en om 8:45 naar the parkoffice voor het begin van de eerste excursie. Er waren mensen die dit niet konden halen, dus vertrokken we pas om 9:00 uur.

We gingen eerst met een jeti. Dit is een lange smalle boot, die geschikt is voor varen op laag water. Achterop de kapitein die de buitenboordmoter bediende, dan 8 passagiers en voorop een menneke die met lange stok bijstuurde. Laag water hadden we zeker. Geregeld voelden we de boot over de stenen gaan. Er waren zelfs stukken bij waarbij ze uit boot sprongen om de boot met de hand verder te duwen, omdat de schroef niet in water kon. En dat tegen de stroom in.

We zijn eerst naar een kleine nederzetting gegaan, waar de Penang wonen. Dit is van oorsprong een nomadenstam die in het oerwoud leefde, maar die op last van de regering in een dorp gehuisvest zijn. In eerste instantie in traditionele houten longhouses, maar nadat er twee afgebrand zijn, worden ze van steen gemaakt. Er was een klein marktje waar we overheen gegaan zijn.

Daarna zijn we door gevaren naar de cave of the winds. In deze grot stroomde ooit een rivier, maar nu kon je een koele wind voelen. Deze grot leidde naar de kings chamber, waar hele mooie stalagmieten en kolommen te zien waren. Nadat we uit de grot waren, zijn we naar een plek gevaren waar we even naar de wc konden en wat konden eten en drinken. Vanaf deze plek zijn we met een trap naar de ingang van de clearwater cave gegaan. Wat een goor end klimmen was dat. Deze grot is vernoemd naar de kristal heldere rivier die 180 km door het grottenstelsel stroomt. Zwemmen in de grot is gevaarlijk, omdat het water eerst ondergronds gaat voordat het naar buiten komt.

Bij de lunchplek kon je zwemmen, maar dat hebben we niet gedaan. We moesten weer terug voor de volgende excursie. Ook weer met de boot. Stroomafwaarts gaat toch makkelijker. De volgende excursie ging ook naar 2 grotten. De Deer cave en de Lang cave. Deze waren te voet te bereiken. Dit was zo'n 3,5 km lopen.

Op de route naar de grotten kwamen we nog verschillende dieren tegen: een slang (één van de giftigste van Borneo), verschillende wandelende takken en salamandertjes. De eerste grot was de Deercave. De grootste grot ter wereld. Hij is 120 m hoog, 160 m breed en zo genoemd omdat de vroegere jagers ontdekten dat de dieren waarop zij jaagden (zoals hertjes) in deze grot kwamen om het zout op te likken dat zit in.... vleermuizenpoep. In deze grot zitten 3 miljoen vleermuizen in verschillende groepen. Alle 23 soorten vleermuizen die op Borneo voorkomen zitten in deze grot. Behalve de stank (die op zich toch meeviel) waren er een paar adembemende uitzichten vanuit de grot naar buiten.

De laatste grot was de Lang cave genoemd naar de lokale jager die hem ontdekte. Zijn zoon en kleindochter zijn nog werkzaam in het park. Langcave is de kleinste grot op Borneo, maar heeft heel veel stalagtieten, stalagmieten, formaties die ze hier jellyfish noemen (lijken op een bos tentakels). Het verschil met de andere grotten is dat dit het gevolg is van stilstaand water waarin het leisteen oplost, terwijl de andere grotten gevormd zijn door stromend water.

De afsluiting van de dag was tegen schemering. Vanaf een gepaste afstand hebben we gekeken hoe 3 miljoen vleermuizen in groepen de Deercave verlieten om te gaan jagen in de nacht. Hoewel ze vrij hoog vlogen, kon je hun vleugels horen.

• 25 Augustus 2016 - 20:00

C.dieltjes@ziggo.nl:

Super gave foto's. Mooie natuur.